fb
23/11/2020
Одне з цікавих завдань, з яким нам доводиться стикатися, є контроль палива на великій с/г техніці.


У цій статті ми розглянемо різні нюанси та особливості, які застосовуються до великої с/г техніки, на прикладі красеня John Deere 8345 RT.


Контролювати пальне на техніці (як с/г, так і інше) можна такими способами:


  • за нормами
  • установивши додаткові датчики рівня палива (ДРП)
  • через CAN шину
  • встановивши додатково витратомір (він же лічильник палива)

Щодо великої с/г техніки дані способи мають переваги та недоліки.


1.Контроль за нормами.


Найпопулярніший і маловитратний спосіб, але найменш точний. Норми для с/г техніки важко розрахувати, тому що в залежності від агрооперації, її якості виконання, стану ґрунту та інших факторів витрата палива сильно відрізнятиметься. Наприклад, заглибивши плуг менше ніж 1см від норми, водій може заощадити 1л палива на гектар. Як відомо, зекономлений 1л = зароблений 1 л.


2. Контроль за допомогою ДРП.


Популярний у телематиці спосіб контролю палива. Має багато переваг та непогану точність, але ДРП добре працюють на геометрично правильних баках і якщо ТЗ постійно рухається рівними дорогами. У с/г техніці найчастіше ДРП мають складну геометричну форму, можливо наявність кількох баків, у яких паливо перетікає з одного до іншого. Не завжди є на баках рівні майданчики для встановлення ДРП. Часто баки знаходяться під кабінами, і щоб провести установки ДРП, необхідно вирізати спеціальні люки в днищі кабіни, або ж знімати кабіну або баки. Трапляється, що простору між баком і кабіною мало для установки голови ДРП.


Також часто буває, що майданчик для установки ДРП знаходиться нижче рівня палива, що заливається в бак — є ризик підтікання палива через отвір, вирізаний для ДРП. Самого підтікання може і відбуватися, але намочивши посадкове місце під ДРП паливом, водій може порушити скандал, через проблеми з ДРП і вимагати його демонтажу (і це не вигадана історія, а випадок з нашої повсякденної практики).


Ще одна проблема для ДРП на с/г техніці – пластикові баки. У таких випадках баки бувають дуже тонкі, що призводить до можливого «розриву» бака, після свердління в ньому отвору, або зміна геометрії бака (у разі нагрівання від двигуна або вихлопної системи), що призведе до некоректних показань ДРП.


І багато інших ситуацій може статися з ДРП під час або після монтажу на великій с/г техніці з великими і неправильними баками. У нашому конкретному випадку John Deere 8345 RT має три баки: два невеликі з боків кабіни і один великий під кабіною, доступ до якого складний.



3. Контроль палива через CAN шину


Останнім часом інтегратори дедалі активніше почали працювати з CAN шиною. І цьому є вагомі пояснення. Через CAN шину можна отримати велику кількість даних, у тому числі дані та палива (рівень палива, миттєвий та/або абсолютний витрата). Основна проблема даних у CAN з палива – це точність показань. Штатні датчики рівня палива зазвичай мають поплавковий тип, що дає високу похибку показань, «мертві зони», і якщо кілька баків, датчики може бути не у всіх. З миттєвою та абсолютною витратою палива так само не все просто. Ці значення бортовий комп'ютер отримує не зі штатних витратомірів/лічильників палива (оскільки їх просто немає), а математично вираховує за даними від інших датчиків. Таким чином, ми маємо «приблизні» дані щодо витрати, які зазвичай коректні, коли техніка нова, згодом ці дані можуть сильно відрізнятися від фактичних.


Не дивлячись на нюанси з точністю показань палива, через CAN шину можна отримати інші дуже важливі параметри: мотогодин, навантаження на двигун, обороти, температура двигуна та багато інших, які дуже корисно мати при експлуатації дорогої техніки.


4. Контроль за допомогою витратоміру


Найпопулярніший спосіб контролю палива у інтеграторів, у зв'язку зі складністю установки обладнання та його дорожнечі. Але цей спосіб має ряд переваг, і ключовий – точність показань. При правильно підібраному обладнанні (витратомір: одно/двокамерний, враховані максимальні та мінімальні потоки палива; правильний деаєратор, який справляється з відділення повітря; фільтри тонкого та грубого очищення), грамотний монтаж та подальше обслуговування фільтрів — можна отримати високу точність показань (до 1% похибки) в будь-яких умовах експлуатації (високі навантаження та витрати, їзда по пересіченій місцевості, «убитість» двигуна з підсмоктуванням повітря в паливній системі).


Недоліки при використанні витратомірів, звичайно ж, є. До них ми відносимо:


  • витратоміри не показують рівень палива, неможливо відстежити заправки та зливи
  • витратоміри «врізаються» в паливну систему (необхідно це робити грамотно)
  • необхідно стежити за фільтрами, якщо вони заб'ються, можливе припинення подачі палива в двигун
  • висока вартість (самого витратоміру, додаткових деаероторів та іншого обладнання, висока вартість монтажу), але з урахуванням високого споживання палива технікою ці витрати виправдані, і траплялися випадки, що відбивалися за кілька днів на зекономленому паливі (різко падала витрата «за нормами» після встановлення витратомірів ).


Враховуючи все написане вище, для конкретної моделі ТЗ ми вирішили встановлювати витратомір Eurosens Delta CAN500 (двокамерний витратомір від виробника Мехатроніка).


Про точність витратомірів у порівнянні з ДРП ми вже писали, можна ознайомитись за посиланням.

Самі собою витратоміри не панацея, і контроль палива вимагає комплексний підхід. З досвідом експлуатації можна познайомитись на одному з наших відео:

Наші сертифікати
certificate
Зв’яжіться з нами
Це абсолютно безпечно.
Ваші дані не будуть передані третім особам.